Kontrolspørgsmål Køreprøven
Paratviden du skal vide til køreprøven
Horn skal lyde en klar, konstant tone
Lys og Lygter:
Nærlys skal oplyse vejen 30 m frem, skal være asymmetrisk, må ikke blænde og skal have et fald på 1%. Dette kontrolleres ved at du stiller dig foran lygten og markere med en finger lysgrænsens øverste kant på dit lår, gå 1 meter tilbage og lysgrænsen skal være faldet med mindst 1 cm.
Fjernlys skal oplyse vejen mindst 100 m frem
Positionslys/parkeringslys skal kunne ses 300 m væk
Baglys skal kunne ses 300 m væk
Stoplys skal lyse væsentligt mere end baglys, ca. 2 til 3 gange mere end baglys
Blinklys skal blinke 1 til 2 gange i sek. og skal kunne ses i stærkt sollys
Haveriblink tænde alle blinklygter samtidig
Nummerpladelys hvidt lys på bagerste nummerplade og kunne læses på 20 m afstand
Dæk:
Min 1,6 mm slidbanemønster målt i hovedmønsteret
Pumpet op til bilfabrikantens foreskrifter, se i instruktionsbog eller i førerdøren
Ens typer på alle 4 hjul, vinterdæk, sommerdæk, pigdæk kun i perioden 1/11 til 15/4
Evt retningsbestemt dæk monteres i rotationsretning
Støddæmpere kontrolleres ved let tryk på for- og bagskærm med klappen åben, må kun ”hoppe” 1 gang (tryk, tryk, slip)
Bremser:
Må kun trædes halvt ned, føles hård og fast, må ikke synke ellers tegn på fejl
Første cm er der frigang
Ved kontrol af bremseforstærker trædes der 3 til 4 gange hårdt på bremsen, derefter startes motoren og pedalen skal synke lidt
Pedalgummi skal være ruflet ellers kan foden glide ved våde sko
Håndbremsen er mekanisk og virker på 2 hjul, oftest baghjul og skal holde bilen på stejl vej
Styretøj:
Ingen mislyde når rattet køre fra side til side
Ingen ratslør, målt på ratkransen. Start motoren, rul vinduet ned og stå ud. Kig på dæk som skal følge med når du drejer på rattet.
Udstødning:
Kun hvid/grå røg, sort røg tegn på fejl i motoren
Kontrol af udstødningsrør sidder fast (klud i baggagerum)
Kontrol af tæthed med klud (kun mundtlig)
Motor rum:
Tjek motorolie, op med pinden, tør den af i en klud, ned og aflæse, skal være mellem min og max
Kølevæske stand skal være mellem min og max
Bremsevæske stand skal være mellem min og max
Sprinklervæske skal der være nok til turen
Ingen kontrol af servo væske da den er elektronisk
Motorrummet må ikke være tilsølet i olie og snavs